Tunti 1:
~30-45 min Opettaja esittelee valmistettavan työn kertomalla
mitä tehdään ja miten tehdään. Opettaja voi halutessaan näyttää kuvia valmiista
korurasioista oppilaille, jotta heillä olisi jonkinlainen käsitys korurasian
koosta ja mallista. Voidaan myös katsoa mille kankaalle kuva kirjotaan, jotta
oppilas voi ottaa sen kuvion suunnittelussaan huomioon. Oppilaan pitää myös
huomioida kuvion koko rasian kokoon. Opettajan pohjustettua työn, hän antaa
oppilaille kotiläksyksi suunnitella kankaalle kirjottavan kuvion.
Koru/säilytysrasia on lahja ja suunniteltavan kuvion on oltava lahjan saajalle
mieluinen sekä kuvastettava lahjan saajaa jollakin tavalla. Opettaja käy läpi
sahauksen vaiheet ja ongelmakohdat sekä kertaa työturvallisuusasioita. Opettaja
havainnollistaa katkaisusahan käyttöä.
~30-45 min Oppilaat saavat suunnitella korurasiansa koon ja
laskea sen, kuinka paljon vaneria he tarvitsevat rasiaansa varten. Opettaja
leikkaa sirkkelillä vanerista oppilaan tarvitseman määrän vaneria ja ajaa sirkkelillä
uran toiseen reunaan. Oppilas saa sahata rasian reunapalat itse pitkästä palasta vaneria.
~15 min siivous ja läksystä muistuttaminen. Käydään nopeasti
läpi mihin päästiin ja mistä seuraavalla tunnilla jatketaan.
Tunti 2:
~30 min Esitellään ryhmässä omat suunnitelmat. Kerrotaan
kenelle tehdään ja millainen tuote. Miksi on valittu juuri tämä kuva. Pohditaan
yhdessä mitä ongelmakohtia voi tulla tai mitä ideoita voisi käyttää hyväkseen
kuvion toteutuksessa. Opettaja selittää miten pohja tehdään vanerista ja miten
pohjan liitokset muodostuvat sekä muistuttaa ja kiinnittää huomiota
työturvallisuuteen.
~45 min Oppilaat jatkavat sivujen sahaamista ja aloittavat
pohjan. Pohja mitataan ja piirretään vanerille suorakulmaa ja viivoitinta apuna
käyttäen. Oppilas sahaa pohjan huolellisesti ja tarkasti pistosahan avulla.
Voidaan yhdessä tunnin aikana käydä läpi pistosahan käyttö ja ongelmakohdat kun
pohjalevyä sahataan.
~15 min Käydään nopeasti läpi mihin päästiin ja mistä
seuraavalla tunnilla jatketaan. Siivous ja työkalujen paikoilleen laittaminen.
Tunti 3:
~20 min käydään läpi rasian rakennetta ja siten miten se
kootaan. Tarvitseeko kenties pohjaa hioa, jotta se sopii uriin paremmin ja
istuu nätisti? Opettaja voi näyttää miten paljon liimaa tarvitaan ja miten
porataan alkureiät pieniä nauloja varten. Lisäksi opettaja näyttää ristimitan
tarkistamisen.
~50 min rasian valmistusta. Pohjan ja mittojen
tarkistaminen. Kokoaminen, liimaus, poraaminen, naulaaminen.
~15 min siivous ja tarvikkeiden ja työkalujen paikoilleen
laittaminen.
Tunti 4:
~15-20 min Käydään yhteisesti läpi kannen valmistusta. Mitä
pitää ottaa huomioon, kun yhdistää kangasta ja puuta? Mitä reunoille pitää
tehdä? Mitä tapahtuu jos puun reunat ovat terävät? Jokainen saa laskea ja
miettiä minkä kokoinen kannen tulee omassa rasiassa olla. Hiomisen läpikäyminen
ja sen muistuttaminen mieliin. Opettaja näyttää mallia.
~55 -60 min jatketaan rasian valmistusta sekä valmistetaan
kansi. Kansi valmistetaan laudasta. Oppilas mittaa, merkitsee ja sahaa rasian
kannen. Kansi voidaan myös valmistaa vanerista, mutta hieman raskaampi saadaan kun
se valmistetaan laudasta. Kannen sekä rasian reunojen hiominen ja
pyöristäminen.
~15 min Käydään nopeasti läpi mihin päästiin ja mistä seuraavalla
tunnilla jatketaan. Siivous ja työvälineiden paikoilleen vienti.
Tunti 5:
~30 min saranan
kiinnitys. Käydään yhteisesti läpi: ruuvien apureikien poraaminen, oikean
kokoisten ruuvien valitseminen, ruuvien ruuvaaminen sekä saranan
kiinnittäminen.
~45 min Oppilaat saavat jatkaa omien rasioidensa
valmistusta. Oppilaat auttavat toinen toisiaan pohtimaan miten saranat
kiinnitetään (opettajan valvovan silmän alla…). Hiomista tarpeen mukaan.
~15 min Käydään nopeasti läpi mihin päästiin ja mistä
seuraavalla tunnilla jatketaan. Siivous ja työvälineiden paikoilleen vienti.
Tunti 6:
~15 min Katsotaan pareittain missä vaiheessa oppilaiden työt
ovat. Oppilaat saavan arvioida toistensa töitä ja pohtia ovatko rasiat valmiita
maalaamista varten. Maalaamisen ongelmakohtien ja huolellisuuden sekä
välineiden puhdistuksen läpikäynti. Välihionta ja uudelleen maalaaminen, jos
tarpeen.
~60 min Saranan irrottaminen ennen maalaamista. Rasian ja
kannen pohjan maalaaminen, välihionta jos tarpeen sekä uudelleen maalaaminen.
~15 min Käydään nopeasti läpi mihin päästiin ja mistä
seuraavalla tunnilla jatketaan. Siivous ja työvälineiden puhdistus sekä paikoilleen
vienti.
Tunti 7:
~20 min muistutetaan, mm. näyttämällä, mieliin kirjontapistot;
mitä pistoja ja miten ne tehdään. Oppilaat saavat pareittain miettiä omiin
kuviinsa parhaiten sopivat pistot.
~50 min Kankaiden valitseminen ja leikkaaminen, opettaja
ohjeistaa ja muistuttaa leikkaamisesta; mistä kohtaa kangasta, miten saa
leikattua suoraan, miten paljon kangasta kanteen tarvitaan? Leikataan oikean
kokoinen vanu. Kirjontaa ja kankaan reunan huolittelu koneella.
~15 min Käydään nopeasti läpi mihin päästiin ja mistä
seuraavalla tunnilla jatketaan. Tarkistetaan onko kaikki saaneet kangasosion
valmiiksi. Siivous ja työvälineiden (mm. ompelukone) pakkaaminen tai
paikoilleen vienti.
Tunti 8:
~20-25 min Opettaja näyttää kankaan kiinnittämisen
niittipyssyllä. Käydään samalla läpi vanun liimaaminen kanteen, kankaan
reunojen asettelu ja kankaan niittaamisen kriittiset vaiheet.
~45-50 min Oppilaat saavat kiinnittää kankaat rasian
kanteen. Kun kangas on paikoillaan, ruuvataan saranat paikoilleen. Tarkistetaan
työ, sekä opettaja että oppilas arvioivat työn.
~15 min siivous ja työvälineiden paikoilleen vienti. Yhteisesti valmiiden töiden arviointia ja ihailua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti