Oppilasta motivoidaan mm. sillä, että hän saa miettiä,
millaisista asioista äiti/mummi/sisko/tms. kenelle rasian tekee, pitää ja
millaisten asioiden säilytykseen oppilas haluaa rasian suunnitella. Motivointiin
voidaan käyttää myös erilaisia kuvia valmiista rasioista sekä vanhoista
perinteisistä rasioista.
Yhteisöllinen oppiminen otetaan
huomioon siten, että oppilas saa esitellä oman tuotesuunnitelman muulle
ryhmälle. Oppilaat saavat pohtia etukäteen mitä ongelmia totutuksessa saattaa
tulla ja miten ne voidaan ratkaista. Oppilas saa auttaa pariaan tai kaveria tunnin/tuntien
aikana sekä tekee yhteistyötä tuotteen valmistuksen ja suunnittelun aikana.
Oppilas saa suunnitella itse osan omasta tuotteestaan. Jokainen oppilas saa
kotitehtäväksi haastatella/selvittää millaisista asioista rasian saaja pitää
sekä suunnitella kirjottava kuva sen perusteella. Tavoitteena on saada oppilas
työskentelemään itsenäisesti ja pyytämään reippaasti apua sitä tarvitessaan.
Opettajan johdolla käydään läpi eri työvaiheita aina ennen uuden työvaiheen
aloittamista. Opettaja myös näyttää oppilaille tekniikat ja mm. oikeat työvälineet
ja niiden käytön työn edetessä.
Työturvallisuudessa kiinnitetään huomiota huolellisuuteen
sekä harjoitellaan työturvallisuutta työvälineiden, koneiden ja laitteiden
käytössä.
Oppilaan oman suunnittelun ohjaaminen: Oppilas saa
suunnitella kankaalle kirjottavan kuvion sekä valita minkä mallisen (neliö,
suorakaide) rasian hän haluaa valmistaa. Opettaja ohjaa oppilaan suunnittelua
tarpeen vaatiessa oppilaan taitotason mukaisesti.
Työvälineinä: saha, sirkkeli (opettaja ajaa uran valmiiksi
puuhun tai vaneriin), porakone, ruuvinväännin, niittipyssy tai pieniä nauloja,
ompelukone, neula, sakset.
Materiaalit: vaneria (paksuus sen mukaan mitä löytyy),
kannen voi halutessaan valmistaa laudasta, liimaa, pieniä nauloja reunojen
kiinnittämistä varten, 2 saranaa, ruuveja saranan kiinnitykseen, kangasta, vanulevyä,
helmilankaa, neula.
Opettaja arvioi suunnittelua, työskentelyä sekä valmista
tuotetta. Oppilas saa arvioida prosessin, omaa työskentelyään sekä
lopputuloksen.
Tavoitteet
Oppilaan tiedot ja
taidot - saranointi, kirjonta, verhoileminen, sahaaminen, liimaaminen,
pintakäsittely.
Suunnittelun taidot
- käytännöllisyys, toimivuus, saajansa näköinen sekä saajalleen soveltuva tuote,
yksityiskohdilla rikastaminen.
Työskentelyn taidot
- kokonaisen käsityöprosessin hallinta ja ymmärtäminen, työtilan siisteys,
turvallisuus, ohjeiden mukaan toimiminen.
Kasvamisen taidot
– vastuunottaminen yhteisistä asioista ja työympäristöstä. Halu ja taito
suunnata toimintaa palautteen avulla. Oman työn arvostaminen. Itsearvioinnin
taidot. Työturvallisuus.
* Huovila, Hintsa & Säilän (Kirja käsityöstä 2010, 17) suunnittelun
nelikentän mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti