Tavoitteena on myös ottaa suunnittelu ja nimenomaan toiselle
henkilölle suunniteltava tuote keskeiseen osaan. Suunnittelussa myös
kiinnitetään huomiota siihen, että värit, kuvio ja kangas luovat eheän
kokonaisuuden. Kirjonta on jo kuudesluokkalaisille jo ennestään tuttua mutta
oman kuvion suunnittelu on aina oppilaille motivoivaa. Korurasian
valmistuksessa ja suunnittelemisessa oppilas myös joutuu miettimään mitä pitää
ottaa huomioon kun yhdistetään kangasta ja puuta.
Valitun tekniikan tavoitteita on tutustua yhteen
puunliitosmalliin ja opetella tekemään se. Tekniikat valikoituivat sen mukaan,
mikä rasian valmistuksessa on järkevää. Myös materiaalin valinta vaikutti
osaltaan tekniikoiden valintaan. Kirjonta on vanha ja mielestäni monipuolinen
osa käsitöitä, joten se oli kiva yhdistää projektiin. Yhtä hyvin rasian kannen
voisi painaa kankaanpainamisen menetelmillä tai esimerkiksi applikoida
kankaaseen jotain. Kirjotut korurasiat ovat myös osaltaan vanha kaunis perinne,
jota on kiva viedä eteenpäin oppilaille ja oppilaiden omaa suunnittelua siihen
yhdistäen. Uskon, että näin saadaan moderneja verisoita vanhasta klassisesta
mallista.
Mahdollisia ongelmakohtia ja haasteita voivat olla rasian
valmistuksessa mm. saranoiden kiinnittäminen, palojen sahaaminen niin suoraan,
että ne saadaan hyvin koottua rasiaksi. Myös kankaan taittelussa on omat
hankaluutensa, jotka on hyvä tiedostaa ja olla tarkkana kangasta
kiinnitettäessä. Lisäksi opettajan on ohjattava oppilaita, niin, etteivät he
suunnittele rasioista liian suuria eivätkä suunnittele liian vaikeita tai
monimutkaisia kuvioita omaan kirjontakuvioonsa omaan taitotasoonsa nähden.
Rasian voi toki toteuttaa jollakin muullakin liitoksella, jolloin oppilaan oma
osuus lisääntyy. Valitsin tämän liitoksen, koska sitä suositeltiin hyvin
oppilaille sopivaksi ja melko helpoksi. Opettajan on hyvä olla skarppina, jotta
hän tietää, millaisia rasioita oppilaat ovat suunnittelemassa ja valmistamassa,
jotta hän voi puuttua mahdollisiin ongelmakohtiin jo hyvissä ajoin.
Eriyttää voi mm. kirjontakuvion monimutkaisuudella sekä
rasian koossa. Myös rasian reunoihin voi voi maalata mahdollisesti jotain, joka
sopii rasian kokonaisilmeeseen. Korurasiaan voi myös tehdä pehmusteet sisäpuolelle. Tätä ideaa voisi käyttää hyväkseen vaikka puutyökerhossa, jos oppitunneilla tuntuu aika loppuvan kesken.
Käsitöissä koen, että oppilaat myös eriyttävät myös itse itseään suunnittelusta lähtien. Opettajan rooli on tärkeä, jotta jokainen suunnittelee omaan taitotasoonsa nähden sopivan työn. Opettaja voi myös eriyttää projektin teon aikana oppilaan tilanteen mukaan. Jos joku on valmis nopeammin kuin muut voi korurasiaan tehdä vaikka korun yllätykseksi lahjan saajalle.
Käsitöissä koen, että oppilaat myös eriyttävät myös itse itseään suunnittelusta lähtien. Opettajan rooli on tärkeä, jotta jokainen suunnittelee omaan taitotasoonsa nähden sopivan työn. Opettaja voi myös eriyttää projektin teon aikana oppilaan tilanteen mukaan. Jos joku on valmis nopeammin kuin muut voi korurasiaan tehdä vaikka korun yllätykseksi lahjan saajalle.
Projektin voisi integroida historiaan tai äidinkieleen tai
uskontoon. Uskonnossa voitaisiin miettiä lähimmäistä ja sitä miten lähimmäisiä
voi huomioida. Äidinkielessä voidaan kirjoittaa prosessikirjoituksella tarina
lahjansaajasta ja kirjoitus voitaisiin liittää osaksi lahjaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti