KSP2 kurssin soveltava tehtävä
Yksinkertaisia pelejä
Yksinkertaisia pelejä
Lähdin suunnittelemaan opetettavaa kokonaisuutta omista
käsityötaidoistani. Alakoulun teknisen työn tunneista on aikaa ja okl:n teknisen
työn demoista ei tunnu jääneen mitään mieleen, joten halusin projektin, jossa
en hyppäisi liian suuriin saappaisiin.
Keskustelin erään koulussamme teknistä työtä opettavan
opettajan kanssa siitä, mitä koulussa on aiemmin opetettu, mitä koulussamme
tehdään aina teknisen työn tunneilla ja luokka-asteilla ja mitä hän
suosittelisi minulle projektiksi. Aloitin osallistumalla kyseisen opettajan
5.vuosiluokan teknisen työn tunneille. Aluksi oli tarkoitus seurata yksi- tai
kaksi kaksoistuntia, mutta päädyin olemaan tunneilla lähes kahden ja puolen
kuukauden ajan; osin apuopettajana (omien taitojeni mukaan varmistellen
´oikealta´ opettajalta, etten neuvonut väärin), osin opettajana oman teknisen
työn tehtäväni kautta. Tämä ratkaisu oli oikein loistava. Sain nähdä miten
toinen opettaja muodostaa tunnin ja miten hän käsittelee erilaisia tilanteita.
Kävin myös toisen opettajan yhdellä tunnilla seuraamassa ja näin taas toisen
opettajan tavan opettaa ja tehdä töitä. Koin tämän oikein hyödyllisenä.
Kokeneemman opettajan opetuksesta ja käytännöistä oppi itse valtavasti. Samalla
tuli ajatelleeksi miten oman tuntinsa rakentaisi ja m itä kriittisiä kohtia tunneilla voi olla.
Omaksi opetettavaksi projektiksi valitsin kaksi erilaista
peliä, joista oppilaat saivat valita kumman haluavat tehdä. Syy pelien
valitsemiseen oli se, että oppilailla oli projektin aloitusvaiheessa vanhat
työt vielä melkoisesti kesken, joten halusin valita pienen työn, joka ei veisi
paljoa aikaa ja olisi realistinen käytettävissä olevaan aikaan ja
materiaaleihin nähden. Alkuperäisenä ajatuksena oli, että oppilaat saisivat
tehdä vaikka molemmat pelit, jos aika vain riittäisi. Viidennen vuosiluokan
oppilaiden keskeneräisenä työnä oli purjelaiva. Oli hauska seurata oppilaita ja heidän työskentelyään. Oppilaiden persoona näkyi
heidän töissään ja työskentelyssään. Ryhmässä oli kaksi tyttöä, joiden työnjälki
oli aivan uskomattoman kaunista ja siistiä. Opettaja sanoikin, ettei ole nähnyt
niin huolellista, siistiä ja taitavaa työskentelyä ja työnjälkeä kuin näillä
tytöillä oli. Samalla muistin, että oppilaan persoona näkyy sekä
suunnittelussa, että valmistusprosessissa sekä tietenkin valmiissa tuotteessa.
Jäin miettimään kuinka paljon oppilaan oma persoona saa näkyä valmiissa
tuotteessa. Kuinka pitkään opettaja voi ´lähettää´ oppilaat takaisin
viilaamaan, hiomaan ja viimeistelemään työtään, jos oppilaan motoriikka on
todella heikkoa? Missä menee raja, että tällainen viimeistely alkaa murentamaan
oppilaan itsetuntoa? Ja kuinka pitkälle se on pedagogista, oppiaineen
luonteeseen liittyvää ja oppilaan parhaaksi?
Pelit olivat Erakon-peli ja ristinolla (´jätkän shakki´)-peli. Erakon pelissä on pelilauta, jossa on 37 reikää ja 36 nappulaa. Pelilauta on liimalevyä tai leveää lautaa ja pelinappulat sahataan kapeasta rimasta. Reijät porataan pylväsporakoneella. Ristinollassa pelilauta on lautaa tai vaneria ja pelinappulat voivat olla sahattu pyörestä (isosta) tai neilskulmaisesta rimasta tai oppilaat voivat keksiä pelinappulat luonnosta. Pelinappuloita on vähintään 2 x 3 kappaletta. Tärkeää on, että pelinappuloita on yhtä monta samanlaista.
Pelit olivat Erakon-peli ja ristinolla (´jätkän shakki´)-peli. Erakon pelissä on pelilauta, jossa on 37 reikää ja 36 nappulaa. Pelilauta on liimalevyä tai leveää lautaa ja pelinappulat sahataan kapeasta rimasta. Reijät porataan pylväsporakoneella. Ristinollassa pelilauta on lautaa tai vaneria ja pelinappulat voivat olla sahattu pyörestä (isosta) tai neilskulmaisesta rimasta tai oppilaat voivat keksiä pelinappulat luonnosta. Pelinappuloita on vähintään 2 x 3 kappaletta. Tärkeää on, että pelinappuloita on yhtä monta samanlaista.
Käsityön nelikenttä (Huovila, Hintsa & Säilä, 2010);
Arviointi&Tavoitteet
1. tiedot ja taidot;
* materiaali; vaneri tai ohut lauta, lakka, rima. Miten
materiaali vaikuttaa sen käsittelyyn? Miten vaneria tulee sahata verrattuna
lautaan? Mitä ja miten
työturvallisuuteen liittyviä asioita on otettava huomioon?
* tekniikat; mittaaminen ja merkkaaminen, sahaaminen
suoraan, reikien poraaminen oikean syvyisiksi, sahaaminen oikeaan syvyyteen, pintakäsittely, värien käyttö.
* työvälineet; saha, pylväsporakone, hiomapaperi.
2. Suunnittelun taidot;
* esteettinen suunnittelu; värit, viimeistelyn huolellisuus.
*tekninen suunnittelu; miten huolellisuus vaikuttaa pelin
toimivuuteen? Tuotteen käyttötarkoitus. Sahaamisen sekä poraamisen kriittiset kohdat.
3, Työskentelyn taidot;
* työn tekeminen; huolellisuus, oma ideointi valmiin mallin kohdalla, ohjeiden
noudattaminen.
* vastuu; työskentelytilan siisteys, kaverin auttaminen,
työturvallisuus.
* arviointi; prosessin, työskentelyn sekä valmiin tuotteen
arviointi. Itsearviointi opettajan arvioinnin lisäksi.
4. Kasvamisen taidot; ilo, kulttuuri, itsetunto, kestävä
kehitys, kriittisyys, kärsivällisyys, huolellisuus.
Erakon pelin nappuloiden sahaamiseen teknisen työn opettajamme keksi nopean ja loistavan telineen, joka auttoi kapean riman sahaamisessa. Rima asetettiin palikoiden väliin, jolloin sen sahaaminen helpottui huomattavasti.
Koska olen tulokas teknisen työn puolella, en halunnut valita
liian vaikeaa projektia. Halusin projektin, jonka itsekin osaisin valmistaa ja
ohjata itsevarmasti. Halusin myös sellaisen projektin, jossa ei tulisi minulle
liian vieraiden työkalujen käyttöä. Nyt kun olen opettanut tämän syksyn omaa
teknisen työn ryhmää, olen kerännyt ja kasvattanut itsevarmuutta opettajana.
Olen myös rohkeasti kysellyt kollegoiltani vinkkejä ja neuvoja opetukseen ja
kokenut ne hyödyllisiksi. Olen myös saanut luvan ja mahdollisuuden mennä
seuraamaan heidän tuntejaan aina silloin tällöin ja oppinut jokaisella kerralla
jotakin. Joskus se on ollut pieni käytännön asia tai isompi idea tunnin
aloittamisesta ja siitä, miten ohjata oppilaita yksilöllisesti. Kokeneemmalta
opettajalta voi poimia ideoita ja vinkkejä ja soveltaa niitä omaan opetukseensa
ja poimia itselleen ja omalle opettajan persoonalleen toimivimmalla tavalla.
Haasteena tälle oppimis- ja opetusjaksolle oli se, etten
tuntenut oppilaita ennestään. Siksi halusin myös pitää projektin
yksinkertaisena. Oppilaat olivat fiksuja ja motivoituneita ja ryhtyivät innolla
hommiin. Toki ryhmästä löytyi muutama oppilas, jotka näpersivät yhtä pientä
kohtaa koko tunnin juoruten samalla kaverinsa kanssa saamatta mitään
aikaiseksi. Saimme muutaman hyvän pohdinnan ja aivoriihen aikaiseksi oppilaiden
miettiessä miten peli kannattaa pintakäsitellä, jotta maalaus, lakkaus, petsi,
tms. ei hankaloittaisi pelin pelaamista. Se oli itselleni loistohetki, kun
oppilaat ryhtyivät pohtimaan asiaa yhdessä ja miettivät erilaisten
vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia.
Peli-projektin motivointina voisi mielestäni käyttää sitä,
että peli tehdään lahjaksi jollekin. Usein olen huomannut, että oppilaat
tekevät huolellisemmin ja tarkemmin työnsä, jos jo alusta alkaen työ tehdään
lahjaksi. Oppilaita siis näyttäisi motivoivan lahjaksi tekeminen. Samalla
opettaja voisi ohjata oppilasta miettimään, miten työn, ja varsinkin valmiin
mallin, voisi muokata lahjan saajan ´näköiseksi´ ja mieleiseksi. Oppilaat
voisivat myös ideoida itse omia pelejään pienryhmissä ja keksiä pelilaudan,
säännöt, nappulat, jne. Suunnitelmat ja ideat suunniteltaisiin ryhmissä (miksei
vaikka käyttäen jotakin tietokoneen suunnitteluohjelmaa) ja jokainen saisi
toteuttaa oman näköisensä pelin samasta pelistä, jota pelattaisiin samoilla
säännöillä ja samalla idealla. Oppilaat voisivat pohtia yhdessä suunnitelmiensa
heikkouksia ja vahvuuksia yhdessä ja kehittää sääntöjä ja ideoita pelin
toimivuuden parantamiseksi. Opettaja
antaisi oppilaille tietyt rajat, joiden puitteissa toimia, esimerkiksi materiaalin
määrän ja laadun. Tällöin toteutuisi hienosti ajatus kokonaisesta
käsityöprosessista (Huovila, Hintsa&Säilä, 2010, 9). Mutta jos projektin
muuttaisi tällaiseksi oppilaslähtöiseksi, se vaatisi tietysti enemmän aikaa ja
opettajalta avointa mieltä sekä vahvaa oman alansa tuntemusta. Opettajalta
vaadittaisiin myös vahvaa ohjausta, jotta oppilaiden ideat eivät lähtisi ihan
maata kiertävälle radalle. Uskon, että tällainen projekti voisi toimia
motivoituneen ja innostuneen sekä taitavan ryhmän kanssa. Mutta juuri tästä
syystä opettajan on tunnettava oppilasryhmänsä hyvin; heidän vahvuutensa,
heikkoutensa ja mahdolliset piilevät kykynsä. Valmiin mallin tarjoaminen toimii
toisilla ryhmillä hyvin ja on opettajalle aina turvallista ja helpompaa.
Koulumme tekstiilityön opettaja antaa oppilaille oppimispäiväkirjan,
johon oppilaat jokaisen kaksoistunnin jälkeen kirjaavat sen tunnin
onnistumiset, oppimiset sekä kriittiset kohdat. Tällaista mallia voisi
mielestäni hyvin käyttää myös teknisen työn tunneilla. Oppilas pääsisi
pohtimaan omaa oppimistaan ja edistymistään. Kun työ on valmis, oppilas näkee
oman kehityksensä ja pääsee reflektoimaan omaa oppimistaan. Uskon, että jos
tällaisen ottaisi käytännöksi, oppilaan oppisivat analysoimaan ja huomaamaan
oman kehityksensä ja oppimisensa paremmin, kun se tehtäisiin jokaisen työn
kohdalla.
Työturvallisuus on asia, jota ei koskaan voida painottaa
tarpeeksi. Oppilaat voisivat jo etukäteen projektia suunnitellessaan miettiä,
mitkä kohdat työstä ovat sellaisia, joissa työturvallisuuteen on kiinnitettävä
erityistä huomiota. Voisiko se, että oppilaat miettisivät etukäteen näitä
työturvallisuus asioita muistuttaa oppilaita siinä kohtaa kun he tekevät työtä
työturvallisuusasioista entistäkin paremmin? Itse ja muut koulumme teknisen
työn opettajat painotamme oppilaille työturvallisuus asioita joka tunti. Usein
nämä painotukset ja muistutukset tulevat ´ylhäältä´- opettajalta. Jos oppilaat
miettisivät itse mitkä asiat ovat vaarallisia ja miten niitä huomioidaan,
opettaisi oppilaita mahdollisesti kiinnittämään huomiota asiaan entistäkin
paremmin. Olen huomannut, että vahinkoja sattuu (ja jostain syystä jotkut
lapset ovat erityisen tapaturma-alttiita ja teknisen työn luokan
ensiapukaapista on kaivettu ainakin sitä laastaria), mutta myös sen, että kun
vahinkoja sattuu, niin muut oppilaat osaavat olla todellakin tarkkoina kyseisen
työvaiheen kohdalla.
Haasteena teknisessä työssä on myös se, miten saada oppilas
itse tarkastelemaan omaa työnsä laatua. Itse olen tarkka ja mielestäni tarkkuus
ja huolellisuus ovat tärkeä osa käsityökasvatusta. Toki oppilaan oma
´käsialakin´ saan ja sen pitää näkyä. Mutta miten saada oppilas itse pohtimaan
ja analysoimaan sitä koska työ on valmis ja hyvä seuraavaa työvaihetta varten
valmis, eikä aina menisi opettajalle kysymään ”onko tää jo hyvä?”. Toki on
opettajan tehtävä ohjata oppilasta, mutta joskus tuntuu siltä, että oppilaiden
pitkäjänteisyys on melkoisen heikkoa. Tämä voisi olla eräs kasvatuksellinen
tavoite teknisen työn ja erilaisten projektien kohdalla.
Kaiken kaikkiaan koin keväisen seuraamisjakson todella
hyödyllisenä. Jokaisessa alakoulun opetettavassa aineessa pitäisi päästä
seuraamaan toisia opettajia heidän työssään. Näkemään miten he opettavat, miten
he opettavat, mitä tekniikoita ja mitä kikkoja heillä on käytössään. Opin
varmasti parin kuukauden aikana kahdelta teknisen työn opettajalta enemmän kuin
voisin itsekseni kokeilemalla oppia muutaman vuoden aikana. Jokaisella
opettamallani tunnilla opin jotakin. Joko loistavana ideana ja onnistumisena
tai kantapään kautta. Ja jokaisella
tunnilla jota tulen opettamaan, tulen varmasti oppimaan jotakin. Toivottavasti kuitenkin
enemmän noiden loistavien ideoiden ja onnistumisten kautta.
Lähteet;
Huovila, R., Hintsa, T. & Säilä, J, 2010. Kirja
Käsityöstä. WSOYpro.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti