Johdanto
Kun kuulimme, että valmistaisimme
kaiuttimen ajattelin, että mitäköhän tästäkin tulee. Olin juuri saanut hieman
rohkeutta mennä teknisentyönluokkaan ja käsitellä käsityökaluja. Olin ollut
onnesta sykkyränä, kun sain ledivaloni toimimaan, sillä tein
elektroniikka-juttuja toista kertaa elämässäni. Nyt meidän pitäisi valmistaa kaiuttimen
piirilevy ja juottaa kaikki mahdolliset kummalliselta kuulostavat komponentit
siihen sekä valmistaa kaiuttimille ja piirilevylle kuori ja käyttää vielä
koneita sen valmistamisessa. Siinä oli tekstiilipuolella sulavasti liikkuvalle
opelle haastetta kerrakseen. Muistin nähneeni ensimmäisellä Rauman
lähiopetuskerralla Finlaysonin kankaalla tehdyn kaiuttimesta ja se vei heti
sydämeni. En uskaltanut lähteä suunnittelemaan mitään liian haasteellista,
joten ajattelin yksinkertaisen mallin olevan sopivin omille taidoilleni.
Halusin ehdottomasti yhdistää ihanaa mustavalkoista kangasta kaiuttimeeni,
jotta saisin juuri sellaisen tietyn ´ilmeen´ kaiuttimelle. Ennen
mustavalkoiseen suunnitelmaan päätymistä mietin 60-lukulaisen pyöreän tai
pyöreäkulmaisen kaiuttimen tekemistä. Mutta nopeasti tajusin, etten osaisi
valmistaa sellaista. Ehkä sekin kertoo jotakin taitojen karttumisesta, että
ymmärtää mihin omat taidot riittävät.
1. Oman oppimis- ja työprosessin
kuvaus
Kaiuttimen valmistusprosessissa opin
todella paljon. Koska työ sisälsi monipuolisesti sekä elektroniikan että
puuteknologian sisältöjä, siinä myös oppi paljon. Puuteknologian puolelta uusia
asioita olivat mm. koneiden käyttö mm. hiomakoneen, sirkkelin sekä jyrsimen
käyttö sekä elektroniikan puolelta piirilevyn valmistaminen, komponentteihin
tutustuminen sekä juottamisen perusasioiden syventäminen.
Puuteknologian puolelta mittojen
miettiminen kaiuttimelle oli haastavaa. Koska suunnitteluvaiheessa emme
tienneet piirilevyn kokoa, kaiuttimien kokoa tai sitä kuinka paljon ne
tarvitsisivat yhdessä tilaa. Myös kaiuttimien asettelu kaiutinkoppaan oli eräs
asia, jota pohdin pitkään. Jos olisin asetellut kaiuttimet vastakkain sen
sijaan, että laitoin ne vierekkäin, olisin saanut kaiutinkopasta pienemmän,
joka oli alkuperäinen toiveeni. Mutta päätin (siinä toivossa, että äänenlaatu
olisi parempi) laittaa kaiuttimet perinteisesti vierekkäin. Onkin
mielenkiintoista kuulla, miltä kuulostaa ne kaiuttimet, joihin laitettiin
kaiuttimet vastakkain.
Puuteknologian puolelta kaikki ei
sujunut kuin Strömsössä. Sain kyllä valmistettua helposti kaiuttimen rungon
liimapuulevystä. Poratappiliitoksia oli valtaisa määrä ihmiselle, joka on
onnistunut saamaan kaikki aiemmat poratappiliitoksensa vinoon tai menemään
pieleen jollakin muulla tavalla. Mutta nekin sujuivat ihan mallikkaasti, jopa
hervottomien naurun pyrskähdystenkin saattelemana. Kun olin saanut laatikkoni
rungon valmiiksi ja kaikki reunat hiottua todella sileiksi, meille esiteltiin
jyrsin ja ajattelin, että saisin sittenkin pyöreät kulmat kaiuttimeeni. Olin
hylännyt ajatuksen suunnitteluvaiheessa, koska luulin, ettei se olisi
tappiliitoksen ja taitotasoni takia mahdollista. Mutta kun näin kuinka hienoja
pyöristetyt kulmat olivat, halusin päästä kokeilemaan jyrsintä itsekin. En
tajunnut, eikä meille sanottu, että kun jyrsii, pitää puun syiden olla tiettyyn
suuntaan, jotta jyrsin ei revi reunoja. Ja minullapa sitten repi ja vieläpä
todella pahasti. Pääsin siis tutustumaan pakkelin ihmeelliseen maailmaan,
perusteellisesti.
Käytimme aiemmassa projektissa
kookosmaalia, johon olin ihastunut kovasti, joten halusin käyttää sitä myös
tässä projektissa. Maalaamisen jälkeen ajattelin, että haluan vielä lakata
pinnan, jotta se olisi mm. helppo pitää puhtaana ja pyyhkiä pölyjä. Lakka oli
ilmeisesti liian nopeasti kuivuvaa enkä osannut käyttää sitä oikein, sillä
lakkapinnasta tuli epätasainen. Olin maalannut pinnan kolme kertaa ja lakannut
sen neljä kertaa, enkä enää jaksanut taistella sen kanssa. Seuraava pohdinnan
paikka tuli kun piti kiinnittää piirilevy kaiuttimen pohjaan. Koska ahtaaseen
koteloon oli vaikea kiinnittää ruuveja tai nauloja päädyin lyhentämään nauloja,
jotta sain ne nakuteltua edes jotenkuten pohjaan kiinni.
Elektroniikan puolella kaikki oli
vieläkin uudempaa ja ihmeellisempää. Piirilevyn valmistuksessa usko meinasi
loppua, että sitä saataisiin koskaan toimivaksi. Prosessi vaikutti vaikealta ja
monimutkaiselta, enkä vieläkään ole ihan varma ymmärsinkö prosessia.
Juottaminen oli ennestään tuttua, mutta sen sijaan komponenttien asettelu ja
sijoittelukaavio oli uutta, enkä aluksi meinannut ymmärtää siitä mitään. Kun
pääsi perille ajatuksesta ja siitä, että kaaviota luettiin ´väärin päin´
piirilevyyn nähden, alkoivat hommat sujua. Riemulla ei ollut ajaa, kun
kaiuttimen esitestauksessa kaiutin, eli piirilevy, juotokset, ym. toimi.
Tajusin jopa siinä vaiheessa, kun kaiuttimen runko oli valmiina, miten puuttuvat
piuhat ja komponentit kuuluu kiinnittää. Mutta kun testasin valmista kaiutinta,
mitään ei kuulunutkaan. Onneksi facebookista sai apua ja kokenut kollega osaisi
auttaa ja vika, virtapiuhan liitin oli väärin päin, oli pieni ja nopeasti
korjattu.
Olen tyytyväinen kokonaisuuteen.
Ottaen huomioon taitotasoni sekä kaiuttimen valmistamisen haasteellisuus olen
todella onnellinen, että kaiutin toimii ja siitä tuli ihan hyvän näköinen.
Suunnitelmani oli näköiseni ja pidän mustavalkoisuudesta sekä
yksinkertaisuudesta. Pakkelit jäivät onneksi piiloon maalin ja lakan alle, eikä
etupuolelle tullut onneksi mitään pahaa vekkiä. Pintakäsittelyyn en ole
tyytyväinen, mutta en enää ehtinyt hiomaan ja lakkaamaan pintaa uudelleen. Ehkä
käytössä pinnan epätasainen lakkapinta ei enää häiritse mutta nyt se pistää
silmään. Äänenlaatu on hyvä, mutta hieman kumea ja kova. Sain vinkin, että
kaiuttimen sisälle voisi laittaa jotakin pehmustetta pehmentämään ääntä. Suunnitteluprosessini
oli melko kevyt, sillä valmis idea ohjasi suunnittelua. Kulmien pyöristys
muuttui alkuperäisestä suunnitelmasta, muuten valmistin suunnitelman mukaisen
tuotteen. Toteutuksessa oli joitakin puutteita. Pintakäsittely sekä vielä
heikot taidot koneiden käytössä vaikuttivat siihen, ettei jälki ole niin
siistiä kuin se voisi olla. Elektroniikkaosuuteen olen tyytyväinen ja koen
saaneeni hyvin tehtyä vaaditun vaikeahkon työn.
2. Opittujen tietojen ja taitojen
hyödyntäminen opetuksessa
Koska en ole opettanut teknisiä töitä
aiemmin, en tiedä kuinka paljon oppilaat osaavat ja kuinka vaativia tuotteita
oppilaat osaavat valmistaa. Kaiutin on varmasti motivoiva ja innostava työ
oppilaille valmistaa, mutta koen, että ainakin alakoululaisille työ on liian
haastava ja aikaa vievä. Taitavan kuudennen luokan kanssa kaiuttimen
valmistusta voisi ehkä harkita, jos oppilaat saisivat valmiit piirilevyt. Tosin
oppilaille ei voisi suunnittelussa antaa ihan vapaita käsiä, sillä oppilaat
voisivat helposti suunnitella liian haastavan kaiuttimen kopasta. Oppilaille
voisi antaa tehtäväksi miettiä sen ulkonäköä, käytännöllisyyttä ja kestävyyttä
eli tuotesuunnittelun perusasioita. Opettajalle jäisi helposti aika suuri osuus
esivalmistelussa. Tosin olen huomannut, että oppilaat voivat tehdä virheitä ja
pieniä epätäydellisyyksiä ja opettaja pystyy tiettyyn pisteeseen asti
korjaamaan ne. Tosin kokemuksen puutteessa en ole ihan varma, kuin paljon
tällaisen työn kohdalla opettaja pitää ja tarvitsee esityöstää materiaaleja
oppilaita varten. Toisaalta minulla on ehkä naiivikin ajatus, että oppilas
saisi tehdä mahdollisimman paljon itse ja opettaja tekisi mahdollisimman vähän
oppilaan puolesta.
Opittavia sähkötyön ja elektroniikan
sisältöjä on valtavasti, joten sen suhteen työ on antoisa. Oppilaan pitää osata
perusteet mm. juottamisessa, jotta näin haastavaa työtä voi edes harkita. En
tiedä mitä tällaisen kaiuttimen komponentit maksavat, mutta kun rahat ovat
tiukassa, menee tällaiseen työhön jo melko paljon materiaalia, niin puuta kuin
elektroniikankin puolelta. Tosin työ on sen verran suuritöinen, että työtä
olisi koko vuoden kestävä työ. Elektroniikkaosuuteen saisi mukavasti
yhdistettyä laajankin teoriaosuuden, joka varmasti olisi tuotteen laadun
huomioon ottaen motivoiva oppilaille. Oppilaat voisivat olla motivoituneempia,
kun teoriaa pääsisi kokeilemaan käytännössä ja kohteena olisi valmistettava
tuote. Lisäksi oppilaille voisi painottaa sitä, kuinka tärkeää on ymmärtää tällaisten
arkipäiväisten tuotteiden eri ominaisuudet sekä mitä ja miten niitä
valmistetaan ja mitä ne pitävät sisällään.
Oppilaita ei olisi varmaankaan vaikea
motivoida kaiuttimen valmistukseen ja suunnitteluun. Nuorilla on
musiikkipuhelimia ja mp3soittimia ja olisi varmasti mukava soittaa musiikkia
parempilaatuisista kaiuttimista kuin mitä puhelimen kaiuttimet ovat. Oppilaat
ovat hyvin tietoisia erilaisista tuotteista mm. kaiuttimista. Oppilaiden kanssa
voisi katsoa millaisia erilaisia kaiuttimia on olemassa, miltä ne näyttävät,
kuunnella miten niiden äänet eroavat toisistaan. Oppilaat voisivat miettiä oman
huoneensa sisustusta, värejä sekä muotoja, jotka sinne sopisivat ja käyttää
niitä suunnittelun lähtökohtina. Opettaja voisi rajata muodon (suorakaide) ja
antaa mitat, joita oppilaiden pitäisi käyttää. Haasteena olisi antaa oppilaille
vapaa kädet tiettyjen rajojen sisällä. Kokoa rajoittavat piirilevyn ja
kaiuttimien koko ja tämä on hyvä tehdä oppilaillekin selväksi.
Kriittisiä vaiheita kaiuttimen
valmistamisessa on seinien sahaaminen suoraan, poratappiliitoksien
harjoitteleminen ja sen eri vaiheet, jotta ne saadaan onnistumaan,
pintakäsittely, elektroniikka-osuus sekä kokoaminen. Koska työ on melko
monimutkainen ja sisältää paljon erilaisia vaiheita, on oppimisen kannalta työ
todella monipuolinen. Työ sisältää mm. sahaamista, poraamista, juottamista,
liimaamista, hiomista sekä pintakäsittelyä. Siinä on monta oppimisen ja
opettamisen paikkaa.
Oppilaiden arviointi käsitöissä on
aina haastavaa. Opettaja arvioi montaa osa-aluetta; suunnittelua, valmistusta
sekä lopullista tuotetta. Osaltaan arviointiin vaikuttaa myös oppilaan
huolellisuus sekä innostuneisuus. Kaiutin sisältää moni erilaisia vaiheita ja
vaatii oppilaalta monia erilaisia taitoja sekä erilaisten taitojen
harjoittelua. Tämä asettaa haasteita myös opettajan arvioinnille. Työ on myös
haastava opettajalle. Koska työ sisältää monia erilaisia vaiheita ja
tekniikoita, se haastaa myös opettajaa; opettajan on hallittava monipuolisesti
erilaisia tekniikoita ja asioita.
Käsityön nelikenttä (Huovila ja
Rautio, 2010).
Tavoitteet&arviointi
Tiedot ja taidot: piirilevy,
komponentit, juottaminen, sahaaminen, hiominen, pintakäsittely, poraaminen,
sähkökaavion lukeminen, tappiliitos.
Suunnittelun taidot: Käyttötarkoitukseen
sopivan ja toimivan muodon suunnitteleminen sekä suhteuttaminen omaan
taitotasoon. Esteettisyys.
Työskentelyn taidot: työskentelyn
tarkkuus, vastuu työn suunnitelmallisesta valmistamisesta viimeisteltyyn
lopputulokseen saakka, kokonaisen käsityöprosessin hallinta.
Kasvamisen taidot: omaan itseen sekä
taitoihin ja taitavuuteen luottaminen,
kärsivällisyys, ilo omasta työstä ja sen tuloksista.
3. Pohdintaa
Tämän hetkisen oman taitotasoni
huomioon ottaen, en uskaltaisi lähteä toteuttamaan tätä kyseistä työtä
oppilaiden kanssa. Koen, että työ oli haastava, sisälsi monia erilaisia
vaiheita ja opin kaiuttimen valmistamisen aikana valtavasti. Oppilaille en
osaisi selittää moniakaan elektroniikan alueen asioita tai ratkaista työn
aikana syntyneitä ongelmia. Ehkä, jos meillä olisi facebookin tukiryhmä oman
opetuksen tukena, josta saisi nopeasti apua, voisin harkita jonkin
vastaavanlaisen työn valmistusta. Jos opettaja on lähes yhtä pihalla kuin
oppilaat ei tämä tee vaikutusta. Voisin kuvitella, että jos pääsisin opettamaan
teknistä työtä ja kehittämään omaa opettajuuttani teknisentyön opettajana,
voisin muutaman vuoden jälkeen kokeilla jonkin hyvän ryhmän kanssa
vastaavanlaista projektia.
Lähteet:
Huovila, R. Hintsa, T. & Säilä,
J. 2010. Kirja käsityöstä. Helsinki: WSOY.
Siitähän tuli kaunis! :) Ei valokuvista ainakaan huomaa pintakäsittelyssä olleita ongelmia. Millä tavoin tuon kaiuttimen voi laitteeseen (esim. puhelimeen) liittää?
VastaaPoistaKaiuttimesta tulee plugi, jossa on sellainen pää, joka sopii puhelimeen. Samanlainen kuin kuulokkeissakin on. (tää selitys kertoo siitä kuinka hurjan paljon tiedän ja tajuan näistä asioista ;))
VastaaPoistaVAU! Vähänkös on hieno lopputulos!
VastaaPoista