~Kokemuksellinen tuotesuunnitteluprojekti ensimmäisellä vuosiluokalla~
Ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille tuotesuunnittelun pohtiminen oli hankalaa. Aloin miettimään omia ensimmäisen vuosiluokan oppilaitani, jotka ovat niin pieniä, mutta samalla tajusin, että jos aihetta käsittelisi lapset omien kokemusten kautta, voisi projekti olla hyvin hauska ja antoisa. Oppilaille voisi myös avata käsitettä ´tuotesuunnittelu´, toki huomioiden käsitteen laajuus, ja käsittelyn olisi oltava lapsilähtöistä sekä -tajuista. Pienten oppilaiden kanssa olisi mielestäni liian haastavaa pohtia taidekäsityön, tuotesuunnittelun ja taitokäsityön keskinäisiä suhteita, mutta pintaa voitaisiin raapaista. Kullakin alueella on omia erityisiä piirteitään, mutta ne eivät ole toisensa poissulkevia, vaan niillä on yhteisiä elementtejä ja toisiaan tukevia toimintamuotoja. Hyvänä esimerkkinä tästä voisi olla tuotesuunnittelijan työ, jossa on hyötyä sekä kädentaidoista että taiteesta. Tätä voisi esitellä oppilaille projektin edetessä ja selittää aina sopivaan vaiheeseen liittyen tätä. (http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/kipinat/SPetTK.htm).
Ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille tuotesuunnittelun pohtiminen oli hankalaa. Aloin miettimään omia ensimmäisen vuosiluokan oppilaitani, jotka ovat niin pieniä, mutta samalla tajusin, että jos aihetta käsittelisi lapset omien kokemusten kautta, voisi projekti olla hyvin hauska ja antoisa. Oppilaille voisi myös avata käsitettä ´tuotesuunnittelu´, toki huomioiden käsitteen laajuus, ja käsittelyn olisi oltava lapsilähtöistä sekä -tajuista. Pienten oppilaiden kanssa olisi mielestäni liian haastavaa pohtia taidekäsityön, tuotesuunnittelun ja taitokäsityön keskinäisiä suhteita, mutta pintaa voitaisiin raapaista. Kullakin alueella on omia erityisiä piirteitään, mutta ne eivät ole toisensa poissulkevia, vaan niillä on yhteisiä elementtejä ja toisiaan tukevia toimintamuotoja. Hyvänä esimerkkinä tästä voisi olla tuotesuunnittelijan työ, jossa on hyötyä sekä kädentaidoista että taiteesta. Tätä voisi esitellä oppilaille projektin edetessä ja selittää aina sopivaan vaiheeseen liittyen tätä. (http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/kipinat/SPetTK.htm).
Ensimmäisen luokan käsitöissä usein opettaja antaa
oppilaille valmiin mallin, johon oppilas saa värejä vaihtamalla vaikuttaa
hieman käsityön lopulliseen ulkonäköön ja lopputulokseen. Tiedän jopa
opettajia, jotka määräävät minkä värisiä käsitöiden on oltava. Lopulta luokassa
on esillä 24 samanlaista käsityötä, josta omansa erottaa pienen pienistä
yksityiskohta eroista käsialasta (eli esim. ompelutekniikasta). tai Pöllöjen on
oltava valkoisia tai ruskeita, eiväthän pöllöt oikeastikaan ole muun värisiä?
Toiset opettajat taas antavat tässä oppilaan omalle luovuudelle ja
mielikuvitukselle enemmän tilaa. Pöllöt voivat olla vaikka vaaleansinisiä
taivaspöllöjä, joilla on keltaisia ja punaisia sulkia sekä vaaleanpunaiset
silmät. Opettaja toki pääsee helpoimmalla, kun käsityö on tiukasti ohjeistettu
ja opettajalla on selvät sävelet mitä kaikki tekevät. Mutta mielestäni hyvin
helposti opettaja voi myös antaa oppilaiden omille ideoille ja toteutuksille
tilaa. Opettaja voi tarjota oppilaalle kehykset, joiden puitteissa toimia.
Ensimmäisillä luokilla oppilaiden taidot kuitenkin antavat jo itsessään
tietynlaiset kehykset tekemiselle.
Kokemuksellisessa tuotesuunnittelussa pyritään
luokkaan luomaan tunnin alussa mielikuvitusta ruokkiva ilmapiiri, esimerkiksi
jonkin leikin avulla. Kun tunnelma on vapautunut, oppilaat uskaltavat laittaa
itsensä likoon. Ideoille saa nauraa, mutta niitä ei saa kritisoida tai pilkata.
(Kenttälä, M. 2009, 36.) Oppilaille voi näyttää inspiraatiokuvia, joilla
herätellään oppilaiden ajatuksia ja ideoita. Myös musiikin yhdistäminen
leikkiin tai inspirointihetkeen auttaa lapsia irtautumaan
luokkahuonetilanteesta.
Mikä tahansa luokkahuone käy ideointimenetelmien
kokeiluun, mutta voi olla myös paikallaan vaihtaa paikkaa. Paikan vaihtaminen
toiseksi voi ruokkia ideointia ja mielikuvitusta. Voi lähteä ulos tai vaikka museoon.
Tarkoituksena on etsiä mukava paikka, jossa voi ideoida. Välineiksi tarvitaan
kirjoitus- ja piirtämistarvikkeet, kuten papereita, kyniä, kartonkikortteja, muistilehtiöitä
ja tarralappuja ideointimenetelmästä riippuen. (Kenttälä, M. 2009, 36).
Oppilaat saisivat kokea tuotteensuunnittelun eri
vaiheet elämyksellisesti ja muotoilukasvatuksen ansiosta lapsi pystyy tunnistamaan
omat kokemuksensa esineisiin nähden; kavereiden ja median sekä vanhempien
arvolatauksista huolimatta (Kenttälä, M. 2009, 27.)
Keppieläin
Tavoitteet
nelikentän mukaisesti
Tiedot
ja taidot:
Materiaalit; puhdas ehjä villasukka, huopa
tai kangas, lanka, moppilanka tai kude, napit yms. koristeluun, puurima, maali
tai petsi.
Tekniikat; mittaaminen, sahaaminen, käsin
ompeleminen, kirjominen, applikointi, virkkaaminen, vanun kanssa työskentely,
hiominen, kaavan käyttö.
Työvälineet; saha, hiekkapaperi, neula,
sakset, tietokone, värikynät, porakone (opettaja käyttää), nuppineulat.
Suunnittelun
taidot:
Oman suunnitelman tekeminen, tarinan
kirjoittaminen, tarinan kuvittaminen suunnitelmaksi, oman suunnitelman
tekeminen käyttötarkoitus ja omat mieltymykset huomioiden, eri vaiheiden
suunnittelu ja pohtiminen, värin käyttö.
Työskentelyn
taidot:
Itsenäinen omatoiminen suunnittelu, yhteiseen
keskusteluun osallistuminen ja ideoiden jakaminen, ohjeiden mukaan toimiminen,
huolellinen työskentely, uusien taitojen opetteleminen, työvälineiden oikea ja
tarkoituksenmukainen käyttö.
Kasvamisen
taidot:
Teknisentyön ja käsityöluokan sääntöihin
tutustuminen ja niiden noudattaminen, omien taitojen kehittyminen,
työturvallisuus.
Käsityön
nelikenttä (Huovila, Hintsa & Säilä, 2010, 17).
Otin oman projektini tuotteeksi keppieläimen.
Projektin suunnittelu lähtisi liikenteeseen runosta tai tarinasta tai tarinan
aihiosta, jonka opettaja lukisi. Itse valitsin kaksi hevosaiheista runoa, jotka
ovat Pikku Pegasos-runokokoelmasta (Helakisa, K. toim. 1981, 27, 27). Opettaja
lukisi runot oppilaille ja niitä lukiessaan opettajalla voisi olla muutama
kuva, joita oppilaat voisivat katsella samalla kun opettaja lukee runot. Musiikkitunnilla voitaisiin laulaa eläin-aiheisia lauluja. Eläimiä voidaan leikkiä myös
liikuntatunnilla. Oppilaat voivat pohtia, miten erilaiset eläimet (hevoset,
lohikäärmeet, kissat, koirat, mitkä tahansa eläimet, joita oppilaat keksisivät)
liikkuvat ja näin oppilaat pääsevät myös liikkumisen avulla kokemaan eläinten
liikehdintää. Jos opettaja haluaa voi aiheeseen liittyviä lauluja myös laulaa
musiikin tunnilla. Lapsen oma elämismaailma on näin lähtökohtana muotoilukasvatukselle
ja suunnittelulle ja lapsi on silloin kokijana, tekijänä sekä merkitysten
antajana (Kenttälä, M. 2009, 26-27.)
”Hopoti, hopoti, hopotihoi!
Hopoti, hopoti, hopotihoi!
Varsa hypähtäen hirnuu.
Lopoti lopoti lopoti loi,
voita valpuri kirnuu.
Voin minä voitelen leivälle,
leivän vien minä varsalle,
sitten ei varsani pelkää!
- Hei, jospa pääsisin mä selkään!
Kopoti kopoti kopoti koi!
Joutuhuin varsa nyt juoksee.
Hopoti hopoti hopoti hoi!
Vie minut mummoni luokse.
Yli vuorien laukataan,
poikki merien kahlataan.
mummo kakkuja paistaa,
tekisi mieleni maistaa. ”
~Suonio~
(Helakisa, 1981, 27).
" Hei minun ratsuni!
Hei minun ratsuni
vanha hopea!
Juokse ja lennä,
olethan nopea,
anna mennä!
Huimassa lennossa
ylitse puron
ratsulta helähtää
maahan rauta.
Seis, ei auta.
Pysähdy kimo,
jäädään tähän,
kengitän sinun
tuliset jalkasi.
Levätään vähän.”
~Eeva-Liisa Manner~
(Helakisa, 1981, 28).
Tähän käytetään aikaa noin noin viikko, jolloin
silloin tällöin otetaan eläin aihetta ja virkistetään oppilaiden muistia
eläimistä ja runoja voidaan harjoitella äidinkielen tunneilla sekä hyvissä
sopivissa väleissä (esim. ennen ruokailuun menoa). Näin oppilaat oppivat runot ja saavat ´maistella´ niitä rauhassa. Liikuntatunnilla voitaisiin miettiä, miten eri elämet liikkuvat ja liikkua samalla tavalla. Ympäristöopin tunnilla voitaisiin tutustua eläinten elämään; elinympäristöön, ravintoon, yms. Tämän jälkeen oppilaat saavat keksiä
tarinoita eläimistä. Olen itse innostunut Tragetonin menetelmästä lukemaan
oppimiseen kirjoittamisen avulla, joka mahdollistaa itsessään kirjoittamisen
prosessuaalisen luonteen (Trageton, A. 2007, 17). Olen omien oppilaideni
(ensimmäinen vuosiluokka) käyttänyt menetelmää ja tietotekniikan tuominen
opetukseen on myös osa ops:sia ja oppilaille hyvin motivoivaa.
Oppilaat olisivat näin saaneet maistella ja
mutustella elämiä monin eri keinoin ja saisivat miettiä näistä elämistä
tarinoita. Oppilaat saisivat sadutuksen avulla (Karlsson, L. 2005) keksiä
tarinoita elämistä. Oppilaat saisivat prosessikirjoituksen tyyliin korjailla ja
parannella satuaan ja muokkailla sadun tapahtumia. Jos oppilaan omat taidot
kirjoittamisessa eivät ole vielä kehittyneet, voi opettaja tai joku muu
aikuinen auttaa tarinan kirjoittamisessa. Tarinoita voidaan kirjoittaa
opettajan ja oppilaiden halujen ja taitojen mukaan yksin, pareittain tai ryhmätöinä.
Keskustelua tarinoista ja niiden ´jalostamisesta´ käydään opettajan johdolla
yhteisesti tai itsenäisesti pohtien. Yhteisissä tehtävissä harjoitellaan
kuvailemista, perustelemista ja esittämistä. Suunnittelua ja muokkaamista voi
tehdä draamaharjoituksina, muovailuvahamuotoiluna, piirtämällä, maalaamalla,
kirjoittamalla, rakentelemalla, tuunaamalla ja luonnostelemalla. (Kenttälä, M. 2009, 28). Näin
esineiden havainnointi ja tutkiminen perehdyttävät oppilasta oman hahmonsa
luomiseen sekä pohtimaan erilaisia muotoja ja yksityiskohtia omassa hahmossaan.
Lisäksi oppilas havainnoimalla sekä tutkimalla esineitä, oppilas tutustuisi
muotoiluun liittyvien tekijöiden, kuten esteettisyyteen, ergonomiaan, ekologisuuteen,
ekonomisuuteen ja eettisyyteen. (Kenttälä, M. 2009, 28). Sanat ovat vaikeita ja
varmasti vaativat lapsille avaamista, mutta voidaan käyttää yleissivistyksen
avaamisena. Lisäksi oppilas oppisi mitä kaikkia asioita tuotteen suunnittelussa
ja valmistuksessa tulee ottaa huomioon. Keppieläimen valmistamisessa oppilas
voisi ergonomiaa miettiä kepin pituutta omaan pituuteensa nähden sekä
keppieläimen pään korkeutta ja mahdollisimman hyvää leikkiergonomiaa. Jokainen
lapsi saisi miettiä oman eläimensä esteettisyyttä omasta lähtökohdastaan käsin;
mistä väreistä, muodoista ja yksityiskohdista minä pidän ja mitkä toimivat
omassa suunnitelmassani ja työssäni? Ekologisuutta ja ekonomisuutta voitaisiin
miettiä mm. siinä, minkä verran materiaalia tarvitaan ja miten sitä käytetään. Opettaja
voisi yhdistää mahdollisesti matematiikkaa sopivissa määrin materiaalien arvon
laskemisessa. Oppilaat saisivat myös miettiä mitä materiaaleja voisi käyttää,
jotta saataisiin kierrätystä ja jo olemassa olevia materiaaleja käytettyä ja
yhdistettyä omaan suunnitelmaan.
Tarinoita voisi prosessivaiheessa lukea ääneen
luokassa, jolloin oppilaat voisivat antaa myös palautetta toistensa tarinoista
ja opettaja sekä mahdollisesti muut oppilaat voisivat näin ohjata oppilaiden
prosessia ja tarinoiden kehittymistä. Valmiille tarinoille piirrettäisiin
niiden päähahmon kuva. Valmiit tarinat luettaisiin luokassa, jotta kaikki
kuulisivat ne ja näin tarinat saisivat niille kuuluvaa huomiota. Ne voitaisiin
laittaa esille luokkaan kuvien kera ja esitellä myös tällä tavalla. Näitä
tarinoita ja kuvia käytettäisiin oman suunnittelun lähtökohtana.
Kuvat ja tarinat olisivat oman tuotesuunnittelun
osa sekä ohjaisivat oppilaiden tuotteen valmistamista. Luokka tai pienryhmät
voisivat yhdessä miettiä minkä mallisia ´hepat´ ovat, mitä niillä on, mitä
niillä ei ole ja näin luoda hieman raameja oppilaan omalle suunnittelulle. Omat
ideat ja keksinnöt toteutuksessa olisivat enemmän kuin tervetulleita, eikä
olisi tarkoitus, että oppilaat pysyisivät tiukasti omassa suunnitelmassaan vaan
he voisivat mahdollisuuksien mukaan muokata suunnitelmaansa tuotteen
valmistusvaiheessa. Idea omaan eläin hahmoon tulisi kuitenkin omasta tarinasta.
Opettaja voisi tarinan kirjoitusvaiheessa ohjata oppilaitaan miettimään,
millaiselta eläinhahmo näyttää ja minkälaisia yksityiskohtia siinä olisi. Tämä
edesauttaisi myös rikkaampaan kieleen kirjoittamisessa sekä huomioimaan
yksityiskohtia tarinan kirjoittamisessa.
Oppilaat saisivat käyttää materiaalina vanhoja
villasukkia, hupaa, valmista pyöreää rimaa sekä mahdollisia muita välineitä ja
materiaaleja, joita he tarvitsisivat. Kierrätys olisi yhtenä tausta-ajatuksena
suunnittelulle, kuten ops:issakin mainitaan (opetussuunnitelman perusteet 2004,
38). Työhön voitaisiin käyttää niin paljon kierrätysmateriaaleja, kuin oppilaat
ja opettaja vain keksisivät käyttää. Näin toteutuisi ajatus, että jo pienestä
pitäen kasvatetaan siihen, että arvostetaan materiaalia sekä mietitään
materiaalin elinkaarta. Oppilaat miettivät kuluttamista ja tavaroiden uudelleen
käyttämistä. Jos opettaja on rohkea voivat oppilaat myös miettiä omia
ratkaisujaan keppieläimen kokoamiselle. Yhdessä voitaisiin miettiä, mitä osia
eläimessä on ja miten ne voitaisiin yhdistää. Näin oppilaat saisivat hieman
myös miettiä ongelmaratkaisun kautta rakenteellisia asioita. Tosin opettajalla
olisi oltava vahva ohjaus, jotta oppilaiden ratkaisut onnistuisivat sekä
olisivat toimivia.
Ensimmäisen vuosiluokan oppilailla on kaksi tuntia
käsityötä viikossa. Opettaja voi pitää pajapäiviä projektin toteutuksen ajan
tai käyttää luokan käsityötunteja keppieläimen valmistamiseen, sen mukaan,
miten hän kokee sen mielekkäimmäksi. Melko laaja projekti on äidinkielen,
ympäristö- ja luonnontiedon, matematiikan ja käsityön yhdistämisessä ja vie
varmasti aikaa. Mutta toisaalta on varmasti antoisa, kasvattava sekä
ikimuistoinen oppilaille.
Jos on aikaa, voidaan valmiista keppieläimistä
keksiä esityksiä (käyttäen pohjana oppilaiden keksimiä tarinoita). Valmiita
projekteja voitaisiin ´juhlistaa´ luokassa kutsumalla vanhemmat luokkaan ja
esittää mahdollisia näytelmiä ja esityksiä vanhemmille. Näin projektiin
saataisiin mukaan leikki, joka alkuopetuksessa on kuitenkin ensiarvoisen
tärkeää lasten kokemusten ja oppimisen luomiselle.
Projektissa eriyttäminen voisi tapahtua niin, että
näppärät, nopeasti valmiit oppilaat voisivat tehdä eläimilleen yksityiskohtia
halunsa ja ideoidensa mukaan. Virkkaamalla suitset tai tekemällä ommeltuja
yksityiskohtia, oppilaat voisivat personoida eläimiään vielä entisestään. Myös
eläinten ´lisävarusteet´ voisivat olla eräs eriyttämisen keino. Oppilaat ovat
usein hyvin kekseliäitä tekemään kaikkea ´tilpehööriä´ omille eläinhahmoilleen.
Kirjoitustehtävä eriyttää oppilaita joka tapauksessa; taitavat, jo sujuvasti
kirjoittavat oppilaat kirjoittavat usein jo monipuolisempaa ja rikkaampaa
kieltä, ja opettaja voi ohjata heitä vielä entisestään tähän suuntaan.
Vastaavasti heikommin kirjoittavia opettaja voisi tukea oikeakielisyyttä sekä
kirjoituksen virheitä korjaten.
Tekniikoita, joita projektissa käytetään, ovat mm.
ompelu ja erilaiset käsin ompelupistot, harjan voisi toteuttaa
ryijynukka-tekniikalla, myös applikoinnin alkeita harjoiteltaisiin koristeiden
tekemisessä. Jokainen oppilas voisi miettiä mikä olisi paras pisto ja ommel
juuri hänen eläimeensä ja hänen yksityiskohtiensa toteuttamiseen, opettajan
ohjauksessa tietenkin. Opettaja voisi
koulun materiaalien mukaan tarjota oppilaalle mahdollisuutta tehdä mm. harjan
(tms.) moppilangasta tai trikoo- tai ontelokuteesta.
Koko projektin tavoitteena olisi tuoda oppilaan
omaa tekstiä esille ja hyödyntää 7vuotiaan mielikuvitusta. Vapaalle, luovalle
kirjoittamiselle ei tiukassa aikataulussa useinkaan tunnu löytyvän aikaa
ekaluokalla. Opettaja voisi toteuttaa projektin, jossa yhdistetään käsityötä,
äidinkieltä sekä mahdollisesti ympäristö- ja luonnontietoa. Näin
tuotesuunnittelulle saataisiin oma osuutensa ja oppilaiden omaa mielikuvitusta
sekä luovuutta voitaisiin käyttää hyväkseen ja oppilaita saataisiin aktivoitua
eri tavoin kuin ensimmäisellä luokalla yleensä käsitöiden kohdalla.
Keppieläimen työvaiheet
1. Piirretään kaavat silmiä, korvia ja muita pään
yksityiskohtia varten. Kaavan osat kiinnitetään nuppineulalla kankaalle ja
leikataan huovasta tai muusta purkautumattomasta kankaasta.
2. Osat kannattaa kiinnittää paikalleen
nuppineuloin, jotta ne pysyvät paikoillaan. Osat ommellaan kiinni oikeille
paikoilleen. Jokainen miettii (ja opettaja ohjaa) parhaat pistot omaan työhönsä
ja omalle taitotasolleen sopivaksi.
3. Puurimasta mitataan ja sahataan sopivan
mittainen keppi vartta varten. Oppilas saa samalla harjoitella sahaamista sekä
turvallista työskentelyä teknisen työn luokassa. Sahatun kepin päät hiotaan
hiekkapaperilla pyöreämmäksi ja siistiksi. Toinen pää pitää olla todella siisti
ja hienosti hiottu, mutta toisen pään voi jättää vähän ´krouvimmaksi´. Puuriman
voi halutessaan maalata tai petsata, jos se on osa oppilaan suunnitelmaa.
4. Opettaja poraa rimaan reijän (tätä käytetään
avuksi varren ja pään yhdistämisessä) tai jos koululta löytyy käsiporia,
oppilas voi porata reijän myös itse. Rima kannattaa kiinnittää hyvin
höyläpenkkiin, jotta se pysyy paikallaan ja poraaminen helpottuu.
5. Pää täytetään vanulla.
Pää ja keppi yhdistetään;
keppi pujotetaan vanutäytteiseen päähän ja vahvalla langalla sidotaan
villasukan pää kiinni keppiin pujottamalla lanka aina kierroksen tai kahden
jälkeen reijästä läpi.
Lopuksi lanka solmitaan ja päätellään.
Omassa keppiheposessani taitoin tuon villasukan varren ylöspäin ja ompelin kiinni heposen ´kaulaan´.
Näin kiinnityslanka jää piiloon, eivätkä pienet sormet pääse näpertelemään sen kanssa..
6. Tarkista ja viimeistele työ.
7. Leiki!
Lähteet:
Helakisa, K. (toim.)1981. Pikku pegasos. 400 kauneinta lastenrunoa. Otava. Keuruu.
Huovila,
R., HIntsa, T. & Säilä, J. 2010. Kirja käsityöstä. WSOY. Helsinki.
Karlsson,
L. (2005). Sadutus - Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. PS-kustannus.
Lapset kertovat ja Opetus 2000-sarja. Jyväskylä.
Kenttälä, M. (toim.) 2009. Muotoiloa! opettajan opas
muotoilukasvatukseen.
Pöllänen, S. & Kröger, T. Käsityön erilaiset merkitykset opetuksen perustana. Verkkojulkaisu. http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/kipinat/SPetTK.htm
Trageton, A. 2007. Lukemaan oppiminen kirjoittamalla. Juva:
PS-Kustannus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti